Translate

miercuri

Streptopelia decaocto sau Gugustiucul

Streptopelia decaocto (Frivaldszky, 1838)

Face parete din Regnul Animalia, Filum Chordata, Clasa Aves, Ordinul Columbiformes, Familia Columbidae, Genul Streptopelia, Specia decaocto.


Gugustiucul este o pasare sedentara din familia porumbeilor (Columbidae). Are un aspect placut, penajul cenusiu-cafeniu, pe gat prezinta o semiluna neagra localizata pe partea dorsala. El masoara circa 28 de centimetrii de la cap la coada, este un bun zburator, tasnind cu viteza in aer la cel mai mic semn de pericol.


Originar din Asia Mica a cucerit Europa prin anii 1920. In Romania s-a stabilit in jurul anilor 1950-1960. S-au instalat in zone locuite, ei cuibarind doar in localitati sau in apropierea acestora, astfel fiind la adapost de pasarile rapitoare, precum si de cele rapitoare de oua ca: Stancuta (Corvus monedula), Cioara griva (Corvus cornix), Cotofana (Pica pica), Gaita (Garrulus glandarius).


Gugustiucii nu interfereaza cu porumbeii de oras ei avand alte obiceiuri decat cele ale porumbeilor. Sunt teritoriali, au teritorii delimitate, cuibaresc de obicei in copaci, dar in oras nu refuza nici pervazul primitor al unui geam sau balconul unui apartament cochet.



Pasare granivora, gugustiucul nu concureaza cu hrana altor porumbei pentru ca in orase si sate hrana este indestulatoare. Prefera boabele de grau, ovaz, porumb cu bobul mic, orez decorticat, etc., dar in orase mananca si resturi de hrana ca: firmituri de paine, biscuiti si altele. Nu este indicat hranirea lor cu resturi. Desi este o pasare granivora gugustiucul se mai hraneste ocazional si cu insecte.


Cuibareste tot timpul anului, scotand 3-5 randuri de pui. De obicei cuibaritul incepe cu luna martie si se termina cu luna noiembrie. O ponta este reprezentata de 2 oua albe clocite de ambii parinti. Incubatia dureaza 14-16 zile, puii crescand si parasind cuibul destul de repede (in cca. 15-20 zile).



Cantecul acestor pasari este un coo-COO-coo repetat de mai multe ori. Deseori este confundat cu sunetul Cucului (Cuculus canorus) asa-numitul vestitor al primaverii in unele tari europene.


Gugustiucul este o specie comestibila, astfel are un interes deosebit pentru vanatoare. Se vaneaza in perioada 1 august - 31 martie. Metoda cea mai avantajoasa fiind panda la locurile de pasaj dinspre localitati spre camp.


Mai puteti citi despre:

5 comentarii:

  1. Frumos articolul. Si pozele sunt alese bine. Mie imi inspira multa blandete aceste pasari. Chiar acum, fiind o iarna grea, am gasit un gugustiuc de care am grija. Nu stiu ce a patit. Bea apa, dar inca nu vrea sa manance. Sper sa se faca bine ca sa pot sa ii dau drumul. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Revin cu vesti bune. Gugustiucul s-a recuperat si dupa trei zile in care a dormit si a mancat bine a plecat la casa lui. Mi-ar fi placut sa pot sa-l identific :( Cred ca mai mult noua, celor din casa, ne va fi dor de el. Pot sa spun ca atat comportamentul cat si infatisarea lui imi dadea impresia ca am un ingeras in casa :)

    RăspundețiȘtergere
  3. De mai bine de un an de zile încerc sa am grija de gugustiuci, sa facă pui.intai am confecționat un cuib din nuiele, am atras o pereche, a făcut un ou, oul a căzut de la etajul 2 al blocului, nu era făcut bine, după care nu au mai depus oua, între timp cuibul a fost distrus de un vecin. Am tot hrănit în continuare adulții toată vara, iarna iar în aprilie au depus doua oua în alt cuib ce îl făcusem din vars
    A, mai bine zis ceva din plastic, rotund. Au ieșit doi pui de gugustiuci, pe când sa le crească o parte din pene au venit ploi abundente,in doua nopți am pus folie peste ei deoarece gugustiucul nu venise noaptea iar ei erau uzi iar în a treia noapte pe când sa merg sa verific dacă sant uzi erau atât de reci încât m am speriat și i am adus în casa. I am adus morți, aveau ochii închiși,în acea noapte au fost 4, grade. Și a plouat torențial, anul acesta în luna mai. A trebuit sa ii arunc a doua zi, de fapt o am pus afara jos. Am tot sperat în acea noapte ca unul își revine. De doua zile gugustiucul a depus din nou 2,oua

    RăspundețiȘtergere
  4. Azi am vazut si eu unul. Doamne ajuta tuturor oamenilor care au grija de pasarele.

    RăspundețiȘtergere
  5. In salcamul de langa balconul meu si-au facut cuib o pereche de turturele,le hranesc regulat,de cateva zile, am observat miscare in cuib.surpriza au doi puisori foare draguti.Îi urmaresc cu interes.

    RăspundețiȘtergere